overzicht

STAP-budget aanvragen

Gepubliceerd: 14-01-2022

Hoe werkt de aanvraag voor een STAP-budget voor uw scholingskosten?

Werkenden en werkzoekenden kunnen vanaf 1 maart 2022 een STAP-budget van maximaal € 1.000 euro aanvragen voor scholing en ontwikkeling. Ze kunnen deze subsidie gebruiken voor het volgen van een training, cursus of opleiding om zo goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt. De subsidie heet STAP. Dit staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie.

Scholingskosten in 2022 kunt u niet meer in de aangifte inkomstenbelasting aftrekken. 

STAP-budget aanvragen bij UWV
Vanaf 1 maart 2022 kunnen werkenden en werkzoekenden via het STAP portaal het STAP-budget aanvragen. Dit kan per persoon 1 keer per jaar. Als de aanvraag is goedgekeurd, wordt het bedrag betaald aan de opleider. De aanvragen worden beheerd en uitgevoerd door het UWV. 

Er zijn per kalenderjaar zes aanvraagtijdvakken. Het eerste aanvraagtijdvak bij UWV loopt van 1 maart tot en met 30 april 2022. De gekozen opleiding moet starten minimaal 4 weken na uw aanvraag en binnen 3 maanden na afloop van het betreffende aanvraagtijdvak.

DUO houdt lijst met opleidingen bij
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) houdt een register (scholingsregister) bij met opleidingen waarvoor mensen STAP-budget kunnen aanvragen. Een STAP-budget aanvragen kan alleen als de scholingsactiviteiten in het scholingsregister staan. Opleiders kunnen voor meer informatie terecht bij DUO en het scholingsregister: www.stapvooropleiders.nl.

Meld u op tijd aan
Voor de aanvraag van uw STAP-budget bij het UWV hebt u van de aanbieder van de opleiding een STAP-aanmeldingsbewijs nodig.  In het STAP-aanmeldingsbewijs staat dat de student zich bij de opleider heeft aangemeld of ingeschreven voor het volgen van een door STAP-budget erkende opleiding.

Hoe verloopt de aanvraag van de subsidie STAP-budget?
De student oriënteert zich op een opleiding die hij wil volgen. Dit wordt op het portaal van STAP-budget gefaciliteerd. Dan meldt de student zich bij de opleider aan voor de erkende opleiding die hij wil volgen en dat hij hiervoor de subsidie STAP-budget wil aanvragen. De opleider verstrekt het STAP-aanmeldingsbewijs aan de student. De student logt in met DigiD op de applicatie STAP-budget en start de aanvraag. Daar moet hij het STAP-aanmeldingsbewijs (PDF) uploaden. De student selecteert de scholingsactiviteit uit het STAP-scholingsregister. Deze keuze van scholing moet 1-op-1 overeenkomen met de gegevens op het STAP-aanmeldingsbewijs.

Let op: Krijgt u ook van derden geld voor uw STAP-opleiding, dan wordt het STAP-budget met dat bedrag verlaagd.

Bron: Accountantsportal

Overig nieuws


20-05-2022 - Geen bezwaar, geen rechtsherstel box 3
20-05-2022 - Boeterente betaald aan eigen BV niet aftrekbaar
20-05-2022 - Fiscaal ondernemer met een opdrachtgever
20-05-2022 - Minimumloon stijgt per 1 juli 2022
20-05-2022 - Per 28 mei 2022 nieuwe regels online verkoop
06-05-2022 - Werknemer op non-actief, leaseauto inleveren?
06-05-2022 - Eten op locatie aftrekbaar voor zelfstandige?
06-05-2022 - Ontslag op staande voet door werknemer: vergoedingsplicht
06-05-2022 - Planning rechtsherstel Box 3
22-04-2022 - Kleine attenties onbelast?
22-04-2022 - Hoezo passend werk?
22-04-2022 - Box 3 in 2025
22-04-2022 - Box 3: rechtsherstel, 2023 en 2024
08-04-2022 - Aanzegging einde contract via e-mail
08-04-2022 - Zakelijke fiets en investeringsaftrek
08-04-2022 - Aftrek BTW woning, dak of overkapping met zonnepanelen?
08-04-2022 - Overzicht belastingschulden corona
25-03-2022 - Afgezonderd particulier vermogen
25-03-2022 - Jonge ondernemer zelfstandig?
25-03-2022 - Uitkering betaald ouderschapsverlof
25-03-2022 - Tot 1 april 2022 uitstel van betaling vragen
11-03-2022 - Dienstwoning, huisvesting en inwoning
11-03-2022 - Bijtelling privégebruik auto na 60 maanden
11-03-2022 - Vrijstelling erfbelasting werkneemster?
11-03-2022 - Verlaging schenkingsvrijstelling eigen woning
25-02-2022 - Terug naar het werk: carpoolen?
25-02-2022 - Afwaardering bedrijfsmiddelen wegens energietransitie?
25-02-2022 - Vrijstelling arbovoorzieningen gewijzigd
25-02-2022 - Dienstbetrekking minderheidsaandeelhouder?
11-02-2022 - Ontbinding arbeidsovereenkomst tijdens ziekte
11-02-2022 - Aangaan huwelijke voorwaarden: schenking?

Contact


  • Lakerveld administraties en belastingen
  • Dorpsstraat 39
  • 1121 BV Landsmeer
  • info@lakerveldab.nl

 


Downloads Lakerveld administraties en belastingen:
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring

Laat een bericht achter


Copyright 2022 - Lakerveld administraties en belastingen
Inloggen | Webbly - mooie websites | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by Het Werkt Idee & Ontwerp